Toyota i jej partnerzy – Isuzu, DENSO, Hino i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) – zbudują dużą ciężarówkę ze spalinowym silnikiem na wodór. Będzie się ona charakteryzowała krótkim czasem tankowania zbiorników, co pozwoli na bardziej efektywne wykorzystywanie pojazdu.
Toyota wraz ze swoimi partnerami – Isuzu, DENSO, Hino oraz Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) – rozpoczęła prace rozwojowe nad silnikami wodorowymi do dużych ciężarówek. Rozwiązanie to pomoże w osiągnięciu neutralności węglowej w transporcie.
Zanim tak się stanie, producenci – chcąc jak najefektywniej ograniczać emisje CO2 – sięgają po różne technologie napędowe. Starają się przy tym uwzględniać zarówno lokalne warunki i stan infrastruktury na danym terenie, jak i potrzeby klientów. Na rynku dostępne są dziś takie rozwiązania, jak hybrydy i hybrydy typu plug-in oraz pojazdy elektryczne na baterie i na wodór. Toyota i jej partnerzy chcą poszerzyć tę gamę o kolejną opcję – spalinowe silniki na wodór, które nie emitują dwutlenku węgla.
Prace nad spalinowymi silnikami wodorowymi Toyota rozpoczęła od testowania ich w Corolli biorącej udział w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu Series. Jednocześnie producent pozyskuje do współpracy kolejnych partnerów specjalizujących się w technologiach wodorowych oraz w produkcji i transporcie wodoru.
Firmy Toyota, Isuzu, DENSO, Hino i CJPT łączy wspólna wizja bezemisyjnej gospodarki. Firmy te są zdania, że spalinowe silniki wodorowe stanowią jedno z praktycznych rozwiązań, dlatego łączą swój potencjał i specjalistyczną wiedzę, aby wspólnie skomercjalizować tę technologię w dużych ciężarówkach.
Toyota wraz ze swoimi partnerami bierze udział w wielu innowacyjnych projektach, które przyspieszają rozwój transportu ciężarowego i technologii wodorowych. Razem z Isuzu i Hino opracowuje niskopodłogowy autobus miejski z elektrycznym napędem wodorowym, opartym na ogniwach paliwowych Toyoty. Jego produkcja rozpocznie się już w 2024 roku. Firmy te zajmują się także komercjalizacją systemu automatycznego generowania map HD w samochodach dostawczych oraz wspólnie zaangażowały się w budowę w prefekturze Fukushima wodorowego miasta przyszłości – Woven City.
Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to z kolei spółka joint venture Toyoty, Isuzu i Hino. Zajmuje się ona popularyzacją w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, połączenia w sieci i współdzielenia pojazdów.